Niekończąca się opowieść wdrożeniowa
- 29.09.2009
Konkurencja na rynku telekomunikacyjnym i eksplozywny rozwój usług opartych na nowych technologiach wymusza nieustanne wdrażanie nowych rozwiązań informatycznych w firmach telekomunikacyjnych. Wdrożenia w tej branży nigdy się nie kończą, stanowią więc ogromne wyzwanie zarówno dla firm, które się nimi zajmują, jak i dla działów IT.
Firmy telekomunikacyjne nie mogłyby działać bez rozwiązań teleinformatycznych, na nich opiera się cały core business. W branży tej trwa bowiem nieustanny wyścig projektowania i wdrażania nowatorskich usług, co wymaga coraz to nowych rozwiązań IT. Według prognoz firm analitycznych, takich jak IDC czy Forrester, globalny rynek dostawców rozwiązań informatycznych dla operatorów telekomunikacyjnych wzrośnie z 42 mld USD w 2007 r. do 63 mld USD w 2012 r., będzie więc to przyrost w tempie ponad 8% rocznie. Na ile IT jest ważne w telekomunikacji, pokazuje następujące zestawienie: w innych branżach - nawet usług finansowych - wydatki na informatykę wynoszą średnio 0,4-0,6% przychodów danej firmy. W telekomunikacji stanowią one nawet kilkanaście procent przychodów. Oszczędne spółki telekomunikacyjne wydają na ten cel około 8%, jednak znacznie częściej jest to powyżej 12% przychodów brutto.
Polski rynek usług telekomunikacyjnych dla biznesu różni się od europejskiego silną pozycją operatorów mobilnych. Usługi telefonii komórkowej mają największy udział w naszym rynku telekomunikacyjnym. Jednak trzy wyraźne zauważalne tendencje mogą ten obraz zmienić: konwergencja i wzajemna substytucja usług, pogłębiająca się substytucja stacjonarno-komórkowa oraz wykorzystanie Internetu do komunikacji głosowej, tekstowej i wideo. Rezultatem tych zmian będzie coraz bardziej zintegrowane środowisko informatyczne u operatorów mobilnych, stacjonarnych oraz telewizyjnych. Spowoduje to, że możliwe staną się alianse pomiędzy firmami z branży medialnej i telekomunikacyjnej.
Zobacz również:
Specyfika projektów IT w telekomunikacji
Rozwiązania IT stosowane w telekomunikacji są niezwykle zróżnicowane. Oprócz gotowych systemów, które mają zastosowanie w podstawnej działalności firm ITC, albo jako specyficzne oprogramowanie niszowe, np. zarządzanie pamięciami masowymi, buduje się bardzo dużo rozwiązań własnych lub przygotowywanych za pomocą oprogramowania pośredniczącego (ang. middleware). Duże znaczenie w rozwoju aplikacji mają też regulacje prawne, którym podlega wiele obszarów w telekomunikacji i np. systemy billingowe. Konstrukcja tych ostatnich umożliwia ich łączenie z systemami CRM.
Drugą specyficzną cechą jest konieczność działania w czasie rzeczywistym, którą wymusza coraz większy udział usług online, elementów pre-paid oraz bazujących na Internecie. Muszą one bowiem być udostępniane i naliczane na bieżąco. W projektach informatycznych powoduje to konieczność stosowania rozwiązań o wysokiej dostępności oraz bardzo restrykcyjnych metodyk testowania i uruchamiania systemów, pozwalających włączyć nową aplikację bez zatrzymywania procesów biznesowych.