Dziewięć strategii niszowych, część 1.
- Aleksander Kwiatkowski,
- Fritz Kröger,
- Andrej Vizjak,
- 28.04.2009
Nisze przyjmują różne formy, będące skrzyżowaniem wielu elementów. Owe elementy to: segmentacja rynku, zróżnicowanie łańcucha tworzenia wartości, złożoność, dynamiczność i innowacyjność.
Na ogół spotyka się najróżniejsze formy mieszane, w których wyżej wymienione kryteria tworzą każdorazowo naturalne wyróżniki. Stwierdzono także, że oprócz kombinacji tychże elementów w samym stosowaniu poszczególnych strategii występują znaczne różnice.
Stwierdziliśmy, że w branży działają zarówno tacy, którzy postępują zgodnie z rytmem branży i w ramach kultury firmy, oraz tacy, którzy łamią przyjęte normy kultury danej firmy. Ci ostatni zaczynają od błyskawicznej konsolidacji, następnie tworzą kooperacje między istniejącymi firmami i sprytnie wykorzystują ekosystemy branży. Zauważyliśmy także, że tworzą się klastery. Na ogół jednak wszystkie te strategie można połączyć ze sposobem postępowania lidera skali.
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
Ponieważ strategia segmentacji wymierzona jest przeciwko pozostałym uczestnikom rynku, to należało odróżnić koncentrację segmentacji według "koncentracji na całej branży" od "selektywnej reakcji na sposoby postępowania wyłącznie liderów rynku".
To postępowanie jest tym bardziej rozsądne, im bardziej rynek jest już skoncentrowany. Zobaczymy, iż na rynkach w fazie równowagi sprawdzają się te kontrastrategie, które są ukierunkowane wyłącznie na lidera rynku.
Do próby trafiło 270 firm, na których bazie można było przetestować naszą koncepcję strategii niszowej.