Przejęcie albo alians
- Zbigniew Grzegorzewski,
- 30.04.2008
Oto osiem artykułów o strategiach wzrostu, zebranych w jedną książkę. Najciekawszy dotyczy dylematu, jak wybierać pomiędzy przejęciem a aliansem strategicznym.
Oto osiem artykułów o strategiach wzrostu, zebranych w jedną książkę. Najciekawszy dotyczy dylematu, jak wybierać pomiędzy przejęciem a aliansem strategicznym.
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
Nadwyżki przychodów można wykorzystać do osiągnięcia efektu ekonomii skali albo dla obniżenia kosztów, decydując się na ich eliminację. Jeżeli zasoby są duże, lepszą strategią będzie fuzja bądź przejęcie.
Autorzy w ciekawy sposób zestawili czynniki wyboru ze strategią działania. Jeżeli oczekiwana jest synergia modułowa bądź sekwencyjna, to zalecany jest alians. Gdy duże efekty ma dać synergia wzajemna - przejęcie. Przy wysokim stopniu niepewności rynku lepszym wyjściem jest przejęcie. Jeżeli poziom konkurencji o zasoby jest niski (bądź średni) wybór strategii powinien prowadzić do aliansu.
Polecam także rozdział pt. "Nowatorstwo w sferze wartości". Zawiera liczne studia przypadków, co jest mocną stroną książki.
"Zarządzanie wzrostem przychodów", wybór tekstów różnych autorów, Wydawnictwo Helion, s. 200.