Jak zbudować efektywny IT governance?
- Andrzej Tarasiewicz,
- Remigiusz Orzechowski,
- 05.04.2008
Dla zobrazowania potrzeby i przykładowych efektów wprowadzenia IT governance przenieśmy się do jednego z przedsiębiorstw.
Dla zobrazowania potrzeby i przykładowych efektów wprowadzenia IT governance przenieśmy się do jednego z przedsiębiorstw.
Modelowy przykład
Ze względu na powszechność występujących w nim zjawisk może posłużyć jako studium przypadku. Poniżej znajdą Państwo opis tych zachowań:
- Menedżerowie poszczególnych linii biznesowych oczekiwali od IT bardzo szybkiej realizacji projektów i wprowadzania do eksploatacji nowych rozwiązań.
- Menedżerowie poszczególnych linii biznesowych formułowali oczekiwania w zakresie rozwoju, mając na uwadze maksymalizowanie wyników jedynie tej części biznesu, za którą odpowiadali.
- Menedżerowie IT dysponujący ograniczonymi zasobami i zdolnościami oczekiwali od biznesu (jako całości) określenia priorytetów realizacji poszczególnych inicjatyw, a także przeznaczania środków na ich realizację oraz eksploatację.
- Menedżerowie IT oczekiwali od biznesu doprecyzowania oczekiwań w zakresie umożliwiającym ocenę i zdefiniowanie projektu.
Jedną z głównych przeszkód na drodze do poprawy dopasowania wartości dostarczanej przez IT do potrzeb biznesu był nie tylko brak zdefiniowanego systemu podejmowania decyzji, ale także brak informacji o strategii i celach strategicznych przedsiębiorstwa.
Zobacz również:
- 9 cech wielkich liderów IT
- CIO "bumerangi": liderzy IT awansują, powracając
- 6 znaków ostrzegawczych, na które CIO powinni zwrócić uwagę w 2024 roku
Bez odniesienia się do jasno sprecyzowanych celów strategicznych firmy niemożliwe było nadawanie priorytetów poszczególnym inicjatywom, gdyż każda z nich w oderwaniu od pozostałych realizowała cel tylko jednego z menedżerów. A zatem nie wiadomym było, czy i w jakim stopniu realizowała strategię organizacji.
Podjęto więc decyzję o zrealizowaniu przedsięwzięcia, którego efekty umożliwiłyby wprowadzenie między innymi skutecznego i efektywnego systemu oceny oraz wszelkich inicjatyw w zakresie IT. Prace podzielono na dwa etapy: analizy i projektowania.
Etap analizy
W tym etapie przeanalizowano strategię przedsiębiorstwa, funkcjonujące mechanizmy IT governance oraz zidentyfikowano luki dopasowania biznes-IT, wykorzystując mapę strategii, model dojrzałości dopasowania strategicznego oraz HP IT Governance Capability Model.
W efekcie prac etapu powstały:
- mapa strategii, ilustrująca lukę dopasowania IT-biznes, wskazująca obszary wymaganych inwestycji oraz wspomagająca określanie priorytetów dla inwestycji i działalności operacyjnych w ramach IT;
- analiza i ocena dojrzałości procesów odpowiedzialnych za dopasowanie IT-biznes;
- propozycja zasad nadzoru IT, uwzględniająca najlepsze praktyki światowe i polskie, dopasowane do specyfiki przedsiębiorstwa.
Biorąc pod uwagę zidentyfikowany poziom dojrzałości poszczególnych domen IT governance, istotnych dla realizacji strategii, podjęto decyzje dotyczące celu i zakresu wprowadzania IT governance w przedsiębiorstwie.
Etap projektowania
Zgodnie ze zdefiniowanym w etapie analizy celem i zakresem wprowadzania IT governance w przedsiębiorstwie, w tym etapie określono zasady i zaprojektowano mechanizmy IT governance, obejmujące struktury podejmowania decyzji, dopasowania strategicznego i komunikacji.
Na podstawie danych uzyskanych w pierwszym etapie opracowano strategię IT, wykorzystując najlepsze praktyki światowe. Dokonano także doboru standardów, zbiorów dobrych praktyk i narzędzi do wdrożenia strategii, m.in. strategiczna karta wyników IT powiązana z mapą strategii.
W ramach prac przeprowadzano także warsztaty szkoleniowe z wybranych obszarów zarządzania i IT governance, zarówno dla menedżerów biznesowych, jak i IT (np. nadzór IT, strategiczna karta wyników IT, strategie zarządzania usługami IT, ekonomika usług IT, zarządzanie portfelem projektów i usług IT etc.).
Efekty
W wyniku przeprowadzonych prac wytworzono w przedsiębiorstwie zdolności niezbędne dla strategicznego planowania rozwoju IT opartego na optymalnym dopasowaniu IT do potrzeb biznesu.
Efektami prac były między innymi:
- zdefiniowany system i procesy podejmowania decyzji w następujących domenach IT governance: zarządzanie strategiczne IT, zarządzanie portfelowe, zarządzanie popytem i podażą usług IT, model operacyjny IT;
- zidentyfikowane elementy standardów i dobrych praktyk niezbędnych dla efektywnego wspomagania procesów podejmowania decyzji oraz monitorowania rezultatów realizacji tych decyzji;
- strategia IT określająca między innymi wizję misji i cele IT w odniesieniu do celów przedsiębiorstwa, sposób organizacji IT, strategiczne dla budowy wartości przedsiębiorstwa zasoby i zdolności IT niezbędne dla efektywnej dostawy usług IT, mechanizmy IT governance oraz program transformacji IT.