Praktyczny wizjoner

Współczesny CIO musi stworzyć w organizacji warunki niezbędne do zrealizowania zadań strategicznych i wyznaczenia celów, które dawniej były niemożliwe do wyobrażenia - czytamy w Strategy + Business.

Współczesny CIO musi stworzyć w organizacji warunki niezbędne do zrealizowania zadań strategicznych i wyznaczenia celów, które dawniej były niemożliwe do wyobrażenia - czytamy w Strategy + Business.

CIO ma wiele do zaoferowania organizacji: posiada specjalistyczną wiedzę dotyczącą możliwości, wymagań i kosztów nowej technologii. Jest więc w stanie pomagać w wyznaczaniu priorytetów, rozwijaniu nowych obszarów działalności, znajdowaniu nowych wyzwań.

Zobacz również:



Szefowie działów IT odgrywają coraz istotniejszą rolę w kształtowaniu przyszłości firm. Prowadzenie organizacji i rynki stają się coraz bardziej złożone i niejednorodne, a dział IT może pomóc w rozszyfrowaniu tych komplikacji, wprowadzeniu nowych produktów, procesów, opanowaniu nowych rynków. Nowe technologie zawsze zmieniają sposób działania firmy i jej obraz w oczach klientów, dostawców czy partnerów.

CIO może być praktycznym wizjonerem, łącząc potencjał technologiczny przedsiębiorstwa z aktualnymi potrzebami i przyszłym jej wizerunkiem.

W dużych organizacjach CIO zazwyczaj zajmują się równolegle zagadnieniami biznesowymi i strategicznymi oraz technologicznymi i operacyjnymi. Nie wszyscy CIO zasiadają w zarządach firmy, ale na ogół biorą udział w budowaniu jej wzrostu i zysków, tak jak inni menedżerowie.

Jednak wielu z nich nadal odgrywa rolę wewnętrznych usługodawców. Muszą mieć pewność, że ich organizacja dobrze działa, projekty są wykonywane na czas i mieszczą się w budżetach, poszczególne działy sprawnie wykonują swoje zadania, a technologia wspiera biznes w codziennej pracy. Dział IT musi też mieć pewność, że kluczowe procesy biznesowe są efektywne, co zwykle umożliwia zastosowanie nowych systemów i technologii. CIO ma też wiele innych obowiązków, m.in. powinien kontrolować zagadnienia związane z bezpieczeństwem informatycznym firmy, zgodność z przepisami, a także kwestie zgodności z normami ekologicznymi, do których należy ograniczenie zużycia energii elektrycznej. Musi też zsynchronizować swoje działania z niemal wszystkimi procesami w organizacji, w tym z działem finansowym, zwłaszcza że IT jest centrum kosztów w wielu firmach. Współpracuje też z działem dostaw i zakupów, tak aby odpowiednia technologia była kupowana w odpowiednim czasie za odpowiednią cenę. A wszystko to CIO musi osiągnąć w dobie trudności ze znalezieniem pracowników, przy ograniczonych środkach finansowych, w zmiennym środowisku biznesowym.

Jeśli CIO radzą sobie z problemami zarządzania operacyjnego, mogą pozostać niezauważeni w korporacji, ponieważ ich dział nie będzie sprawiał kłopotów. Jeśli mają potknięcia, zaczynają się miotać, aby odpowiadać na kolejne pojawiające się potrzeby innych działów.

W jaki sposób CIO mogą zwiększyć uznanie firmy dla wartości działu IT? Zależy to w dużej mierze od ich umiejętności utrzymania funkcji IT sprawnie działających. IT to dziedzina zorientowana na projekty. Wielkie korporacje często prowadzą jednocześnie nawet setki projektów IT. Reputacja CIO zależy od jego możliwości ukończenia projektów na czas bez przekraczania budżetu, zademonstrowania wartości każdego przedsięwzięcia, które wpisuje się w cele strategiczne organizacji, i rozwinięcia miar, które pokazują, w jaki sposób konkretna technologia poprawia wydajność innych działów.

Na podstawie: Strategy + Business "Practical visionary"