IT w firmach logistycznych
- Arkadiusz Kawa,
- 04.07.2007
"Informacja o przesyłce jest równie ważna jak dostarczenie samej przesyłki" - to słowa wypowiedziane w 1979 roku przez Fredericka W. Smitha, założyciela i prezesa światowego integratora usług logistycznych FedEx. Nowatorskie - jak na tamte lata - myślenie podziela dziś większość firm logistycznej czołówki.
"Informacja o przesyłce jest równie ważna jak dostarczenie samej przesyłki" - to słowa wypowiedziane w 1979 roku przez Fredericka W. Smitha, założyciela i prezesa światowego integratora usług logistycznych FedEx. Nowatorskie - jak na tamte lata - myślenie podziela dziś większość firm logistycznej czołówki.
Obecnie usługi logistyczne cechują się dużą jakością, terminowością, kompleksowością i wysokim poziomem bezpieczeństwa. Te kryteria wyznaczają sposób, w jaki są budowane tzw. systemy operacyjne. Tworzą je ludzie i odpowiednia infrastruktura: magazyny dystrybucyjne, centra, sortowanie paczek, terminale przeładunkowe, środki transportu, systemy bezpieczeństwa i kontroli. W systemie operacyjnym przesyłane są nie tylko ciężkie frachty, ładunki na paletach, paczki czy dokumenty, ale także informacje o nich. Dlatego warunkiem koniecznym do jego sprawnego funkcjonowania, oprócz odpowiedniej infrastruktury, jest zapewnienie szybkiego i poprawnego dostępu oraz obiegu informacji pomiędzy poszczególnymi punktami w sieci.
Firmy logistyczne, które dostarczają ogromną liczbę przesyłek w różne zakątki świata, zmuszone są do korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych. Rozwiązania informatyczne i telekomunikacyjne są teraz tak ściśle połączone z systemem operacyjnym, że nie mogą bez siebie istnieć. "Efektywne technologie informacyjne są obecnie tak samo ważne jak skuteczne procesy operacyjne, rozwiązania logistyczne, sprzęt i infrastruktura. Ich rola, szczególnie w branży przesyłek ekspresowych, jest nie do przecenienia, choćby ze względu na liczbę zdarzeń, które muszą być codziennie w firmie zarejestrowane, odpowiednio raportowane oraz połączone w spójną całość, dającą w efekcie obraz codziennych operacji w firmie. Ilość rejestrowanych informacji nawet w średniej wielkości firmie to rząd wielkości kilku milionów rekordów. Bez skutecznych rozwiązań informatycznych, nadających im logikę raportową, nie mogłyby zapewnić narzędzia do skutecznego podejmowania decyzji" - mówi Tomasz Swat, dyrektor operacyjny, DPD Masterlink.
Każda informacja lepsza niż jej brak
Ktoś może się zapytać: po co nam informacja, skoro nie otrzymaliśmy zamówionego towaru? Odpowiedź jest prosta. Jeśli wiemy, że nasza przesyłka nie zostanie dostarczona w określonym terminie, to mamy czas, żeby zareagować, np. poszukać alternatywnego dostawcy. Wyobraźmy sobie, że jesteśmy podwykonowcą dla producenta samochodów, który pracuje w systemie Just in Time. Każde opóźnienie w dostawie powoduje przestój całej lini produkcyjnej i ogromne koszty. Firmy z branży motoryzacyjnej odpowiednio zabezpieczają się i za wszelkie opóźnienia obciążają swoich poddostawców olbrzymymi karami. Dlatego niezmiernie ważna jest aktualna informacja o towarach, zwłaszcza gdy powierzyliśmy je zewnętrznej firmie do transportu i magazynowania.
"Informacja traktowana jest jako nieodłączny element usługi logistycznej. Dlatego przywiązujemy dużą wagę do rzetelności, poufności i szybkości przekazywania informacji. Opracowywane są coraz bardziej zaawansowane rozwiązania przesyłu danych pomiędzy partnerami biznesowymi czy informowania klientów o odchyleniach w procesie obsługi logistycznej. Podejście takie pozwala skracać czas obiegu towarów w ramach całego łańcucha logistycznego oraz szybko reagować na nieprawidłowości" - mówi Przemysław Głębocki, szef działu rozwoju systemów biznesowych, Schenker sp. z o.o.
Strategiczne znaczenie
Lista zadań realizowanych przez IT w logistyce jest długa. "Systemy IT pełnią rolę kontroli przepływów, wspierają planowanie i podejmowanie właściwych decyzji, mierzą efektywność, optymalizują transporty i trasy kurierskie, rozliczają, a ponadto gromadzą ogromne zasoby wiedzy o transakcjach, jakie mają miejsce. To wszystko pozwala nam na wszelkie symulacje i przewidywanie oraz w efekcie na planowanie rozwoju firmy" - wylicza Piotr Orłowski, dyrektor ds. systemów informatycznych, DHL Express (Poland).
Firmy nie oszczędzają zatem przy zakupie rozwiązań IT. "Co roku firma inwestuje ponad 40 mln euro w rozwój systemów, aplikacji i procesów informatycznych. Systemami informatycznymi TNT Express administrują specjalistyczne zespoły w 70 krajach. Ich pracę koordynuje utworzone w tym celu centrum komputerowe w Atherstone w Wielkiej Brytanii" - mówi Wojciech Mazur, ICS Manager, TNT Express Poland.
<hr size="1" noshade>
Klaus Conrad
Prezes zarządu GLS PolandRynek usług polegających na transporcie paczek jest rynkiem usług masowych. Bezproblemowa obsługa paczek bazuje na prawidłowo funkcjonującym przepływie danych oraz silnej infrastrukturze informatycznej - tylko gdy przy fizycznym transporcie paczek funkcjonuje również prawidłowa transmisja danych o przesyłkach, paczki mogą być odpowiednio kontrolowane, a ich droga monitorowana na bieżąco. To podstawowe wymagania z punktu widzenia klienta.
Pionierskie rozwiązania w dziedzinie informatyki są podstawą optymalizacji procesów oraz - mimo wzrastających kosztów - warunkiem konkurencyjności na rynku. Poza tym nowe specjalistyczne rozwiązania technologiczne umożliwiają tworzenie nowych produktów.
<hr size="1" noshade>
Przemysław Głębocki
Szef działu rozwoju systemów biznesowych, Schenker sp. z o.o.Ze względu na integracyjną rolę, jaką pełni operator logistyczny w łańcuchach dostaw, spora jest różnorodność stosowanych przez niego systemów informacyjnych. W zasadzie wszystkie obszary działalności Schenkera wspierane są systemami informatycznymi. Są to zarówno zaawansowane systemy do śledzenia drogi przesyłki (Track & Trace) na poziomie Polski, Europy i świata, jak i systemy identyfikacji przesyłek wykorzystujące technologię kodów kreskowych. Ważną rolę odgrywają technologia EDI, służąca głównie integracji procesów biznesowych z partnerami, oraz gotowe systemy oferowane klientom, wspierające procesy przygotowania zlecenia logistycznego i dokumentacji transportowej.
<hr size="1" noshade>