Kalejdoskop CEO

Hare, hare korporacja ... Czym jest szczęście? Czym różni sie ogólna definicja szczęścia, od pojęcia szczęścia w pracy?

Czym jest szczęście? Czym różni sie ogólna definicja szczęścia, od pojęcia szczęścia w pracy?

Prof. Władysław Tatarkiewicz w książce "O szczęściu" określa je jako "pełne i trwałe zadowolenie z całości życia". Znaczna część życia większości osób upływa w pracy, podczas pracy. Szczęście w pracy to zatem ważny element ogólnego poczucia szczęścia, którego człowiek poszukuje, a które wydaje się nieosiagalne (różnica między ideałem szczęścia a szczęściem realnym). Szczęśliwym więc, według profesora Tatarkiewicza, jest już ten, kto się do ideału szczęścia zbliża.

Zobacz również:



Tymczasem jednym z przekleństw współczesnego świata jest powszechny brak szczęśliwości z pracy. Do niedawna był to problem, z którym ORGANIZACJA pozostawiała ludzi samych sobie. Ten, kto byl nieszczęśliwy z powodu stresu, braku motywacji, niezaspokojonych ambicji, braku akceptacji, jak też ci, którzy byli dotknięci ostracyzmem, napastowani, napiętnowani, ofiary przemocy i oprawcy (niewolnicy agresji) - wszyscy byli pozostawieni samym sobie.

słowasłowasłowa
"Popełniacie cholerny błąd" - tak Leif Oesling, CEO szwedzkiego producenta wielkich ciężarówek Scania, skomentował podjęcie przez niemieckiego konkurenta, firmę MAN, działań ukierunkowanych na wrogie przejęcie jego firmy. MAN zdecydował się na rozwiązanie siłowe po tym, jak Scania po raz kolejny odrzuciła propozycję fuzji. We wrześniu br. MAN proponował 9,6 mld dolarów, ok. 40% powyżej ceny rynkowej, potem jeszcze ją podbił. Została jednak odrzucona przez zarząd Skanii oraz fundusz Waldenbergów, nie poparł jej także posiadający 34% głosów na WZA Volskwagen. W związku z tym MAN rozpoczął skupowanie akcji Skanii, powiększając w krótkim czasie udział głosów na WZA z ok. 5% do ponad 14%. Stara się także do swoich planów pozyskać Volkswagena. Tymczasem według Oeslinga fuzja nie ma sensu, nie przyniesie wartości udziałowcom ani klientom, a prognozy synergii z połączenia przewidywane przez MAN-a są przeszacowane.


Problem został dostrzeżony na fali humanizacji miejsca pracy. Poczynajac od skromnego postulatu poszanowania godności i indywidualnej ludzkiej odrębności, poprzez budowanie modelu organizacji uwzględniającego i starającego się wypełnić potrzeby równowagi pomiedzy życiem zawodowym a prywatnym, po kwestie partycypacyjnego modelu zarządzania. Dla sceptyków przejawem awangardy będzie zapewne działalność samorodnego talentu i mistrza w tej dziedzinie. To samozwańczy CHO - Chief Happiness Officer - Alexander Kjerulf. Eks-geek (pracował m.in. jako deweloper oprogramowania), mówca, przedsiębiorca, radykał.

Jest Duńczykiem, co ma dla zagadnienia duże znaczenie. Duński bowiem to jedyny język znany Kjerulfowi, w którym występuje słowo oznaczające szczęście z pracy. To magiczne słowo brzmi "arbejdsglaede". "Wyobraź sobie, że budzisz się każdego dnia przepełniony energią, z radością, podeskscytowany pracą, spotkaniem ze współpracownikami, klientami, tym, że idziesz do pracy, w której masz szansę dokonywać zmian. To właśnie jest szczęście w pracy - i może ono spotkać każdego z nas" - tak Kjerulf tłumaczy znaczenie słowa "arbejdsglaede". Oczywiste korzyści z kierowania szczęśliwymi pracownikami (szczęśliwa firma), takie jak większa wydajność, mniej absencji, więcej entuzjazmu i poświęcenia dla pracy, chęć doskonalenia miejsca pracy i produktow, itd. Środkiem do upowszechnienia modelu szczęśliwej firmy jest gorąco dyskutowany w Internecie blog positivesharing.com, projekt edulacyjny Happiness at Work ( http://spredarbejdsglaede. dk/ ) czy powstająca przy udziale czytelnikow blogu ksiażka, w której przedstawione są podstawy teorii szczęścia w pracy wyprowadzone z prawdziwych przykładów "z życia wziętych", narzedzia i metody wprowadzania "szczęśliwego" ładu.

Liczby liczby
56% Ponad połowa samochodów osobowych na polskim rynku wtórnym to auta mające ponad 10 lat - wynika z raportu firmy MotoFocus.pl. Analiza 220 tys. ofert sprzedaży używanych samochodów wykazała, że najwięcej propozycji dotyczy aut w wieku 10 - 14 lat (38%). Tylko około 4% to samochody względnie nowe, nie starsze niż dwa lata, a w sumie tylko 12% to auta nie starsze niż 4 lata.

64%Sześćdziesiąt cztery procent Polaków uważa, że super i hipermarkety nie są uczciwe wobec swoich pracowników - wynika z badania PBS DGA, wykonanego na zlecenie On Bard PR. Z drugiej strony, tylko ok. 9% badanych oczekuje od sklepów wielkopowierzchniowych, aby odpowiedzialnie podchodziły do relacji z pracownikami. Listę najbardziej pożądanych cech marketów otwiera "jakość produktów i obsługi" - wskazało ją 49% ankietowanych.


Niekiedy koncepcja "szczęścia w pracy" wywołuje dreszcz i napięcie. Wydaje się czymś nowym, rewolucyjnym. Aby się uspokoić, wystarczy przeszukać frazę w Google. Zapytanie przynosi blisko 19,5 mln odpowiedzi. Zagadnienie nurtuje więc ludzkość na potęgę. Wtedy, naprawdę wlaśnie wtedy, warto się zastanowić: dlaczego myślałem, że koncept "szczęścia w pracy" to sprawa rewolucyjna... I spróbować usystematyzować kwestię szczęścia. Pomocne może okazać się ćwiczenie wykonane przez biofizyka, prof. Włodzimierza Klonowskiego. Inspirowany stwierdzeniem Karla Poppera, że "siłą napędową wszelkich organizmów żywych jest dążenie do bycia bardziej szczęśliwym", zaproponował pół żartem, pół serio stworzenie ogólnej teorii szczęścia. Zasugerował naukowe badania nad szczęściem w ramach nowej dyscypliny (cheermodynamics, od ang. cheer - radość); analogicznie do trzech zasad termodynamiki sformulował trzy zasady cheermodynamiki: (I) Całkowita ilość szczęścia w dowolnym układzie zamkniętym pozostaje stała. W szczególności, całkowita ilość szczęścia we Wszechświecie pozostaje stała. (II) Dowolny proces nieodwracalny w układzie zamkniętym powoduje wzrost całkowitego samolubstwa; w procesie odwracalnym całkowite samolubstwo nie zmienia się. (III) System o temperamencie równym zero nie może istnieć.

mieszanka firmowa
Świat pracy bez niepełnosprawnych

Z ankiety przeprowadzonej przez agencje zatrudnienia stowarzyszone w Business and Disability - Manpower Polska i Adecco (udzial w badaniu wzięło 58 firm z polskiego rynku) wynika, że zaledwie 0,74% pracowników zatrudnionych w przebadanych firmach to osoby o różnym stopniu inwalidztwa. Tymczasem, według Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, w 2005 r. osoby niepełnosprawne stanowiły 9,97% osób aktywnych zawodowo. Współczynnik aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych równy był 23,9%, a wskaźnik zatrudnienia w tej grupie wynosił 18,6%. Dla porównania, w grupie osób sprawnych wskaźniki te wynosiły odpowiednio 74,9% i 61,4%. Wśród niepełnosprawnych stopa bezrobocia wynosi 21,9%. Branże logistyczna, odzieżowa i włókiennicza, finansowa, usługowa, farmaceutyczna, IT, chemiczna i budowlana są praktycznie zamknięte dla osób niepełnosprawnych. Najbardziej otwarty jest przemysł elektrotechniczny - 5,7% zatrudnionych to osoby o różnym stopniu inwalidztwa.

Londyn tęskni do pereł w koronie

Londyn musi nawiązac silniejsze kontakty z Chinami i Indiami, inaczej straci na znaczeniu w stosunku do konkurencyjnych centrów finansowych świata - stwierdza raport Sami Consulting i Oxford Analytica. Nie zważając na reputację londyńskiego centrum finansowego, firmy z Indii wolą wiązać się z ośrodkami finansowymi w Stanach Zjednoczonych lub Dubaju. Natomiast chińskie przedsiębiorstwa wybierają chętniej centra w Hongkongu i Singapurze. Szansą na przywrócenie Londynowi czołowego miejsca na liście centrów finansowych świata ma być wykorzystanie historycznych więzi z obu krajami - stwierdza raport. Firmy z Wielkiej Brytanii powinny też, na przyklad w Indiach, poszerzyć skalę inwestycji, wychodząc poza tradycyjne ośrodki, typu Bangalore czy Mumbai.

Postęp pożera naturę

WWF (World Wildlife Fund) przedstawiło raport, z którego wynika, że kraje Unii Europejskiej zużywają swoje zasoby naturalne w o wiele szybszym tempie, niż są w stanie je odtworzyć. Jeśli chodzi o Unię, między krajami istnieją pod tym względem znaczne różnice. WWF ocenia, że tempo zużycia zasobów naturalnych jest ponad dwukrotnie szybsze od optymalnego: zużycie (przeliczane na ha na głowę mieszkańca) wynosi 4,8 ha na głowę rocznie, podczas gdy możliwości odnowienia - zaledwie 2,2 ha. Największy postęp w zużyciu poczyniły w ciagu ostatnich 30 lat Hiszpania i Grecja, obecnie zużywają 3,5 razy więcej, niż są w stanie odtworzyć. Na przeciwległym biegunie plasują się Finlandia, Szwecja i Łotwa, które zużywają czterokrotnie mniej zasobów, niż są w stanie odtworzyć.

Koncentracja ognia

Nasilają się ataki typu phishing na klientów instytucji finansowych i są kierowane do coraz węższej grupy. Według danych Centrum Przeciwdziałania Oszustwom Internetowym RSA Cyota (RSA Cyota Anti-Fraud Command Center), od początku 2006 r. najszybciej rozpowszechniającą się metodą oszukiwania klientów instytucji finansowych jest phishing. W ciągu ostatnich 4 miesięcy zanotowano 48-proc. wzrost liczby ataków tego typu.

Ciekawą tendencją jest koncentracja ataków. Od dwóch miesięcy wzrasta liczba wszystkich ataków, a jednocześnie spada liczba celów. Według RSA Cyota, we wrześniu br. zaatakowano 156 instytucji finansowych. To mniej niż w sierpniu (162) i wyraźnie mniej niż w rekordowym pod tym względem lipcu (195). Celem ataków we wrześniu br. były najczęściej instytucje amerykańskie (75%). 20% zaatakowanych to firmy europejskie, a pozostałe 5% to przeważnie instytucje azjatyckie. Ataki są najczęściej przeprowadzane z terytorium USA (63%), a w dalszej kolejności z Niemiec (9%) i Australii (7%).