Projekt systemu planowania finansowego
- Sławomir Nahotko,
- 14.11.2006
W projektowaniu systemu planowania w przedsiębiorstwie można zastosować wiele podejść metodycznych: marketingowe, technologiczne, ekonomiczne lub finansowe.
W projektowaniu systemu planowania w przedsiębiorstwie można zastosować wiele podejść metodycznych: marketingowe, technologiczne, ekonomiczne lub finansowe.
W podejściu marketingowym punkt wyjścia stanowi określenie popytu na produkty przedsiębiorstwa. W technologicznym istotne jest określenie zdolności produkcyjnej przedsiębiorstwa, a użyteczna w tym zakresie jest metoda analityczna. W podejściu ekonomicznym ważne są ustalenie progu rentowności (BEP) i analiza wrażliwości, a podejście finansowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem znajduje zastosowanie rzadko i w ograniczonym zakresie.
Właśnie dlatego skoncentruję się na podejściu finansowym i przedstawię projekt systemu planowania w przedsiębiorstwie. Stanowi on podstawę do zbudowania systemu komputerowego jako nakładki na arkusz kalkulacyjny Excel. Punktem wyjścia jest sformułowanie podstawowych założeń metodycznych, a następnie ustalenie danych wejściowych, danych wyjściowych, określenie sposobów obliczeń planowanych wielkości, a wreszcie określenie kontroli systemu planowania.
Założenia metodyczne
Do budowy systemu planowania przyjmuje się następujące założenia:
- Plan finansowy przedsiębiorstwa powinien posiadać całościowy i syntetyczny charakter.
- Musi dostarczać w formie wektorowej informacje charakteryzujące przyszły stan finansowy przedsiębiorstwa.
- Powinien wspomagać proces podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie w zakresie pozyskiwania kapitałów obcych (kredytów bankowych), skali procesów inwestycyjnych, polegających na przyroście zapasów środków obrotowych i przyroście majątku trwałego.
- Musi być użyteczny dla bieżącego zarządzania przedsiębiorstwem.
- Powinien dotyczyć rocznych odcinków czasu.
Elementami systemu są: założenia, dane wejściowe, dane wyjściowe oraz blok kontroli systemu. Wyróżnia się cztery grupy danych wejściowych. Są to: cele, stan początkowy przedsiębiorstwa, decyzje długoterminowe, parametry stałe, zmienne decyzyjne (wielkości kształtowane przez zarząd przedsiębiorstwa).
Danymi wyjściowymi systemu są:
- plan wyników, plan bilansu;
- plan przepływów pieniężnych (cash flow);
- wskaźniki rentowności, które definiuje się zgodnie z międzynarodowymi standardami rachunkowości [1], [2];
- wskaźniki rotacji środków obrotowych, które określa się w dniach [1], [2].
Dane na wejściu
Cele jako element danych wejściowych określa się za pomocą syntetycznych wskaźników finansowych. Są nimi:
- wskaźnik rentowności sprzedaży (NPM);
- wskaźnik rentowności aktywów (ROA);
- wskaźnik rentowności kapitałów własnych (ROE).
Jako parametry przyjmuje się:
- stopę podatku dochodowego (SPD);
- wartość majątku trwałego (MT);
- wskaźnik produktywności majątku trwałego (PMT);
- udział kosztów materiałowych w kosztach ogółem (UKM);
- przeciętna stawka amortyzacyjna (SA).
Określone parametry ustala się na podstawie:
- analizy retrospektywnej przedsiębiorstwa z poprzednich okresów;
- informacji zewnętrznych zawartych w uregulowaniach prawnych. Dotyczy to stopy podatku dochodowego.