Najcenniejsze aktywa

Zinedine Zidane i Luis Figo z Realu Madryt. Te dwa nazwiska pojawiają się na początkowych stronach. To nie jedyny dobry pomysł, by zainteresować Czytelników, choć spotkanie z książką nie będzie krótkie, ze względu na zawartą tam wiedzę.

Zinedine Zidane i Luis Figo z Realu Madryt. Te dwa nazwiska pojawiają się na początkowych stronach. To nie jedyny dobry pomysł, by zainteresować Czytelników, choć spotkanie z książką nie będzie krótkie, ze względu na zawartą tam wiedzę.

Kliknij, aby powiększyćSkuteczne zarządzanie aktywami firmy to nie tylko poznanie ich wartości. To odkrywanie ich źródeł. Coraz większe znaczenie ma kapitał intelektualny. Bez wątpienia ciekawym rynkiem, na którym odbywa się wycena kapitału ludzkiego (który składa się na wartość intelektualną firmy), jest rynek transferowy sportowców.

Zobacz również:



Zidane, Figo i kilkunastu innych słynnych piłkarzy, pojawia się w książce o metodach wyceny firm. Tych metod jest dwadzieścia, traktując rzecz formalnie. Nie ma rady, to nie może zniechęcać. W coraz większym stopniu takie są oczekiwania akcjonariuszy, chcą wzrostu wartości.

Tendencja pogłębia się. W nowoczesnym zarządzaniu punkt ciężkości przesunął się na trwałe powiększanie kapitału i wartości klienta, stwierdza jej współautor dr A. Szablewski (mam nadzieję, że na długo związał się z miesięcznikiem CEO, publikujemy drugi jego artykuł). Cytując: "zyski są generowane w coraz mniejszym stopniu przez sferę produkcyjno-sprzedażową, a w coraz większym stopniu - przez sferę szeroko pojętych usług dla klienta". Wartość klienta też da się zmierzyć.

Wycenę spółek warto prowadzić z trzech różnych punktów widzenia: z perspektywy klienta, z punktu widzenia inwestora oraz akcjonariusza i w relacjach wyznaczonych przez rynek kapitałowy.

Z perspektywy inwestora bodaj najwartościowsza jest wycena dochodowa. Rozdział 11 zawiera ranking liderów efektywności z GPW, wedle indeksów EVA i MVA. Jest pośród nich Stomil Sanok (ta spółka pojawia się w temacie z okładki CEO), nie brakuje jednak niespodzianek.

"Metody wyceny spółki, perspektywa klienta i inwestora". Praca zbiorowa pod redakcją Marka Panfila i Andrzeja Szablewskiego, Poltext, 2006, s. 682.