Z Gdyni: Rekordowa Charlotte
- Piotr Stareńczak,
- 01.02.2006
W mroźną niedzielę 22 stycznia br. z prób morskich na Bałtyku i Zatoce Gdańskiej powrócił do Stoczni Gdynia SA największy kontenerowiec zbudowany dotychczas w polskich stoczniach - Charlotte Wulff, wyczarterowany przez armatora jako Maersk Diadema. Statki pozostają znaczącym polskim produktem eksportowym o statusie produktu markowego.
W mroźną niedzielę 22 stycznia br. z prób morskich na Bałtyku i Zatoce Gdańskiej powrócił do Stoczni Gdynia SA największy kontenerowiec zbudowany dotychczas w polskich stoczniach - Charlotte Wulff, wyczarterowany przez armatora jako Maersk Diadema. Statki pozostają znaczącym polskim produktem eksportowym o statusie produktu markowego.
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
Produkty polskich stoczni to przynajmniej "mercedesy, bmw, volvo albo nawet rolls-royce'y wśród statków". Zawdzięczają to temu, co w zasadniczej mierze stanowi o wartości dodanej w stoczni - myśli technicznej, projektom. Niemal wszystkie statki powstające w Stoczni Gdynia są projektowane w stoczniowym Biurze Projektowym (także Maersk Diadema - pod kierownictwem generalnego projektanta Wojciecha Żychskiego i głównego projektanta Anny Harańczyk).
Stocznia to wielka montownia. Ocenia się, że do ok. 60% wartości statku stanowi wyposażenie powstające poza stocznią. Kontenerowiec komorowy Maersk Diadema ma długość całkowitą 291,66 m, a między pionami - 271,20 m, szerokość 32,24 m, wysokość boczną 21,80 m i zanurzenie maksymalne 13,20 m. Siedmiocylindrowy wolnoobrotowy silnik główny typu MAN B&W 7K98MC o mocy 40 040 kW wyprodukowany w Korei Południowej pozwala jednostce na osiągnięcie prędkości eksploatacyjnej 24 węzłów. W ośmiu ładowniach kontenerowiec będzie mógł przewozić 2019 kontenerów 20-stopowych. Elektrownia statku składa się z pięciu agregatów MAN B&W o łącznej mocy 8 800 kW. Zostały one wyprodukowane przez Zakłady H. Cegielski. Jest to największa elektrownia zainstalowana dotychczas na statkach budowanych w Polsce.