Fiasko strategiczne

Trzy powody, dla których dobre strategie ponoszą fiasko? Według Knowledge at Wharton są to: wykonanie, wykonanie i jeszcze raz wykonanie.

Trzy powody, dla których dobre strategie ponoszą fiasko? Według Knowledge at Wharton są to: wykonanie, wykonanie i jeszcze raz wykonanie.

Błędy i nieuchronny upadek złych strategii są na ogół boleśnie oczywiste, zwłaszcza post factum. Jednak dobre strategie również nie zawsze są uwieńczone sukcesem i tutaj przyczyny znaleźć jest trudniej.

Zobacz również:



Zdaniem Lawrence'a G. Hrebiniaka, profesora uniwersytetu Wharton, wykształceni menedżerowie wiedzą bardzo dużo o tym, w jaki sposób stworzyć plan, i bardzo niewiele o tym, w jaki sposób wcielić go w życie.

Ten brak doświadczenia w egzekwowaniu strategii może mieć poważne konsekwencje. Z badania przeprowadzonego niedawno przez Marakon Associates i Economist Intelligence Unit wynika, że ankietowane firmy osiągnęły jedynie 63% oczekiwanych rezultatów swoich planów strategicznych.

Często firmy mają problem przez to, że usiłują skoncentrować się na zbyt wielu celach naraz: w jednym tygodniu konkurują ceną, w następnym serwisem, jednocześnie usiłując sprzedawać przez kilka różnych kanałów. Takie działanie nie może się udać.

Pierwszym krokiem powinno być więc zdefiniowanie rodzaju wyzwania. Później najistotniejsza jest synchronizacja działań - dostarczenie odpowiedniego produktu odpowiedniemu klientowi w odpowiednim czasie. Jest to oczywiście zadanie niezwykle trudne w przypadku dużych firm.

Inną przyczyną upadku dobrych strategii jest ich odporność na zmiany. Na przykład zarząd firmy chce większej standaryzacji produktu, ale lokalny kierownik marketingu nie zgadza się z tym pomysłem. Często dzieje się też odwrotnie: strategia mogłaby mieć sens na najwyższym poziomie, ale nie jest w niej uwzględnione działanie całej organizacji.

Na podstawie: Knowledge @ Wharton "Three reasons why good strategies fail: execution, execution..." opracowała Wanda Żółcińska