Personalne tango, czyli jak nauczyć słonia tańczyć
- Ewa Mastyk-Musiał,
- 06.01.2003
Świat w ciągłym biegu. Organizacje w ruchu. Zmiany pisane dużymi literami, co symbolizuje ich nieuchronność i znaczenie dla trwania firm w konkurencyjnym otoczeniu.
Świat w ciągłym biegu. Organizacje w ruchu. Zmiany pisane dużymi literami, co symbolizuje ich nieuchronność i znaczenie dla trwania firm w konkurencyjnym otoczeniu.
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
Działać należy jednak skutecznie, co wymaga wiedzy na temat stosunku do zmian wszystkich jej uczestników (pracownicy, klienci, inwestorzy itp.). Mogli się o tym przekonać wielokrotnie polscy kierownicy, którzy w procesach restrukturyzacyjnych odgrywali rolę social shock absorbers1, nie będąc do niej najczęściej przygotowani.
Brak umiejętności w zakresie budowania koalicji wspierających zmiany i nieumiejętność przekonywania własnych pracowników do angażowania się w nie były częstym społecznym powodem ich nieskuteczności.
Obecnie coraz więcej kierowników ma wiedzę z zakresu zarządzania projektami i uznaje fakt, że kompetencje i talenty personelu stają się dla firm kluczowym czynnikiem budowania przewagi konkurencyjnej. Oczywiste staje się więc, że w prawidłowej realizacji roli lidera zmian pomóc może ugruntowana wiedza o istocie zmian organizacyjnych, mechanizmach procesów zmieniania oraz reakcjach różnych grup społecznych (interesariuszy) na wprowadzanie zmian zarówno w skali makrospołecznej (reformy zarządzania, gospodarcze itp.), jak też na powiązane z nimi przekształcenia w skali organizacji.
Komunikacja aż do bólu
Wiedzę tę kadra kierownicza winna nie tylko mieć, ale także umieć spożytkować w procesie rozwoju organizacji, który przyjmuje takie różnorodne formy, jak: adaptacja, rewitalizacja, transformacja czy przewrót. Z każdą z tych form przekształceń związany jest określony wysiłek ukierunkowany na realizację zaplanowanych zmian i ryzyko związane z szansą skutecznego zmieniania, które rośnie wraz ze skalą zmian i tempem ich wprowadzania osiągając apogeum w sytuacji przewrotu organizacyjnego, co przedstawia rysunek 1.
Aby polskie słonie, używając metafory R. Kanter2, zechciały tańczyć lub, jak opisuje to Pettigrew3, polskie olbrzymy wreszcie się obudziły, należy uczyć menedżerów, jak zarządzać zmianami uwzględniając ich różne formy i ryzykiem, który im towarzyszy. Wymaga to, jak pisze Clarke4, komunikowania się z ludźmi, komunikowania aż do bólu. W procesie zmieniania przedsiębiorstwo musi, zgodnie z maksymą Croziera5, człowieka, który wie co pisze, gdyż przebadał wiele kolosów pozostających w "błędnym kole biurokracji", pozostawać na stałym podsłuchu. Oznacza to zdobywanie, dzielenie się i wykorzystywanie informacji, która zapewnia kontrolowanie ryzyka niezbędnego w procesie zarządzania zmianami. Komunikowanie się umożliwia budowanie zespołów bardziej efektywnie realizujących programy zmian niż poszczególne, nawet zdolne, jednostki oraz tworzenie kultury łączącej pracowników ze względu na przekonanie, że warto pracować w organizacji doceniającej kompetencje, zaangażowanie i lepszą wydajność pracy. Pomocne w tym mogą być właściwie dobrane strategie i mechanizmy personalne6. Realizując programy zmian, warto więc uwzględniać relacje występujące między doborem pracowników dla organizacji w ruchu, systemem motywacyjnym i edukacyjnym a skutecznym zmienianiem organizacji, co przedstawia tabela1.
Kluczowe dla odniesienia sukcesu organizacji we współczesnym świecie jest rozumienie zachowań odbiorców zmian i umiejętność przekształcenia przeciwników zmian w ich zwolenników. Udać się to może tylko wówczas, gdy zmiany traktowane będą w organizacjach jako styl życia, zbudowana w nich zostanie kultura zmian, a ludzie za realizację zmian będą, w sposób dla nich znaczący, wynagradzani.
Zmiana jako styl życia
Tak więc pierwsze pytanie, które musi zadać sobie zespół odpowiedzialny za zmiany w firmie, to pytanie o kompetencje pracowników w zakresie zmieniania. Jeżeli na to pytanie odpowiedź jest przynajmniej częściowo negatywna, głównym zadaniem działów personalnych we współpracy ze strategami zmian będzie pozyskanie personelu kompetentnego do planowania i wdrażania zmian.
Ci ostatni muszą wykazać się takimi kompetencjami, jak: elastyczność, motywacja do uczenia się i poszukiwania nowych informacji, potrzeba osiągnięć, umiejętność pracowania z dotrzymywaniem napiętych terminów, umiejętność współpracy i angażowania się oraz orientacja na obsługę klienta.
Zarząd firmy w zmianach powinien wykazać się natomiast takimi kompetencjami, jak: myślenie strategiczne, przewodzenie w zmianach (motywowanie do wizji), zarządzanie stosunkami (budowanie wsparcia). Z kolei wśród kompetencji kierowników w zmianach wymienia się: bycie elastycznymi, wdrażanie zmian, przedsiębiorczą innowacyjność, rozumienie wkładu innych grup w zmiany, dzielenie się władzą z innymi, ułatwianie pracy zespołowej i łatwość przystosowywania się. Szczególnie cenne są zwłaszcza takie umiejętności, jak delegacja uprawnień do pracowników i stymulowanie ich rozwoju metodą "trenerską".