Gry bardzo serio
- Joanna Czerska,
- 02.12.2002
Koncepcja zarządzania Lean - narzędzie stworzone przez Toyotę - jest to zestaw działań wpływających na redukcję czynności nie dodających wartości produktowi. Przedsiębiorstwa wdrażające koncepcję Lean1 stają często przed problemem przekonania pracowników, co do słuszności metod i narzędzi zarządzania produkcją wchodzących w skład Lean.
Koncepcja zarządzania Lean - narzędzie stworzone przez Toyotę - jest to zestaw działań wpływających na redukcję czynności nie dodających wartości produktowi. Przedsiębiorstwa wdrażające koncepcję Lean<sup>1</sup> stają często przed problemem przekonania pracowników, co do słuszności metod i narzędzi zarządzania produkcją wchodzących w skład Lean.
Koncepcja wymaga zwykle zastosowania znacznych zmian organizacyjnych zarówno w stosunku do samej pracy, jak i przestrzeni roboczej. Zachodzi zrozumiała obawa przed tymi zmianami, szczególnie w sytuacji kiedy trudno sobie wyobrazić korzyści, jakie mogą przynieść. Próbą rozwiązania tego typu problemów są gry symulacyjne, uczące koncepcji Lean, które w formie "zabawy w produkowanie" umożliwiają sprawdzenie, w jaki sposób proponowane narzędzia zarządzania można wykorzystać w praktyce i jakie mogą przynieść efekty. Odpowiednio skonstruowane modele symulacyjne stwarzają możliwość poprawy efektywności analizowanego procesu, planowanie decyzji dotyczących teraźniejszości i przyszłości z wykorzystaniem technik wchodzących w skład planu symulacji.
Zobacz również:
- GenAI jednym z priorytetów inwestycyjnych w firmach
- Szef Intela określa zagrożenie ze strony Arm jako "nieistotne"
- International Data Group powołuje Genevieve Juillard na stanowisko CEO
Symulacja Lean jest to metoda aktywnego nauczania i uczenia się, w której naśladuje się rzeczywistość realizowanego procesu (najczęściej produkcyjnego) w celu zdobycia doświadczeń zbliżonych do tych, jakie realizujemy w świecie realnym. Celem symulacji jest przedstawienie procesu realizacji wybranej grupy wyrobów (zwykle jednego wyrobu w wielu odmianach asortymentowych), począwszy od przyjęcia zlecenia od klienta, do jego wydania odbiorcy.<sup>2</sup>
Gry symulacyjne Lean są typem symulacji społecznej, której zasady oparte są nie na współzawodnictwie, ale na wypracowaniu zespołowej taktyki działania. Celem symulacji jest wzmacnianie u uczących się umiejętności współdziałania, negocjowania, osiągania kompromisu, wypracowania wspólnej strategii Lean przez wszystkich uczestników zespołu reprezentujących różne interesy z punktu widzenia funkcji realizowanych w przedsiębiorstwie.
Gry dedykowane
Gry dzielą się na dedykowane i uniwersalne. Zadaniem dedykowanych gier symulacyjnych jest zbudowanie możliwie najbardziej uproszczonego modelu realnie istniejącego procesu lub strumienia wartości i poprowadzenie symulacji w modelowych warunkach z wykorzystaniem narzędzi Lean. Z punktu widzenia efektywności zastosowania tego typu gry największe znaczenie ma poprawna budowa modelu symulacyjnego, który w tej grze zostanie wykorzystany. Musi on:
1. Odzwierciedlać podstawowe przepływy występujące w procesie, tj.:
- operacje (wykonywane na informacji i materiale)
- magazynowanie (informacji i materiału)
- transport (informacji i materiału)
- kontrola (informacji i materiału), z wyodrębnieniem czasów przygotowawczo-zakończeniowych i jednostkowych.
- zaburzenia w przepływie informacji (wynikające np. z braku kontaktu pomiędzy uczestnikami procesu)
- zaburzenia w przepływach fizycznych (wynikające np. z ograniczonych ścianami powierzchni produkcyjnych, oddalenia miejsc podejmowania decyzji od miejsc ich realizacji itp.)
- i inne dostrzeżone w procesie.
- wielkość partii
- wielkość serii opłacalnej do uruchomienia (w obecnym stanie)
- zadane poziomy wielkości zapasów surowców i wyrobów gotowych.
Błędy do naprawienia
Z punktu widzenia koncepcji Lean najważniejszymi problemami, jakie występują w procesie produkcji są<sup>3</sup>:
- nadprodukcja - produkcja zbyt wielka i zbyt szybko (zapasy wyrobów gotowych i produkcji w toku)
- braki - błędy pracowników biurowych, problemy z jakością wyrobów, dostawy wadliwych materiałów
- zapasy - nadmierne zapasy i opóźnienia informacji lub produktów
- niewłaściwe metody wytwarzania - wykorzystanie niewłaściwych i zbyt skomplikowanych narzędzi, procedur, metod itp.
- nadmierny transport - zbyt złożony ruch ludzi, materiałów i informacji
- przestoje - długie okresy bezczynności ludzi i materiałów
- zbędne czynności - niewłaściwa organizacja stanowisk pracy.