Dobre wzory

Nadal tylko niektóre serwisy internetowe stosują personalizację prezentowanych stron !WWW. Wśród nich dominują elektroniczne sklepy.

Nadal tylko niektóre serwisy internetowe stosują personalizację prezentowanych stron !WWW. Wśród nich dominują elektroniczne sklepy.

Ideałem jest sytuacja, w której serwis WWW zachowuje się jak kelner w uczęszczanej przez nas restauracji: do złożenia zamówienia wystarczy powiedzieć "proszę to co zwykle". Trzeba stale korzystać z serwisu internetowego, aby on dostosowywał prezentowaną zawartość do naszych potrzeb.

Na rynku brakuje gotowych narzędzi do personalizacji serwisów. Większość znanych rozwiązań to własne rozwiązania firm prowadzących serwisy. Personalizacja nie jest łatwym zadaniem. Zawsze wiąże się z silną integracją serwisu z bazami danych. Uwagi wymaga też ochrona prywatności - tak aby użytkownik uznawał personalizację za ułatwienie, a nie zamach na swoje dane osobowe. Dlatego zawsze potrzebna jest wiadomość, gdzie będą przechowywane informacje potrzebne do personalizacji serwisu i jakie będzie ich wykorzystanie (zgodnie z obowiązującą w Polsce ustawą o ochronie danych osobowych). Personalizację można wprowadzić na wiele sposobów i do różnych zastosowań, o czym świadczą wybrane przykłady znanych internetowych serwisów.

Clinique

Jeden z pionierów personalizacji serwisów !WWW. Znany koncern kosmetyczny - Este Lauder - zaczynał działalność w tej dziedzinie już w 1995 r. Użytkownik serwisu musi na początku odpowiedzieć na 8 prostych pytań, dotyczących jego skóry (typ, karnacja itp.). Wówczas serwis będzie prezentował odpowiednie środki kosmetyczne, przeznaczone do tego właśnie typu cery.

Obecnie ok. 30% klientów zamawiających produkty Clinique za pośrednictwem internetowego serwisu (łącznie jest ich ok. pół miliona) nigdy wcześniej nie korzystało z usług tej firmy. Według badań marketingowych przeprowadzonych przez Este Lauder, przyciąga ich właśnie możliwość anonimowego przedstawienia tzw. wrażliwych danych dotyczących swojej osoby za pośrednictwem stron WWW - bez konieczności wizyty w sklepie i bezpośredniej rozmowy ze sprzedawcą.

http://www.clinique.com
Dow Jones

Ten serwis informacyjny udostępnia bogate repozytorium ponad 6 tys. własnych i licencjonowanych publikacji periodycznych (łącznie 40 tys. nowych artykułów dziennie).

Użytkownik może wskazać szczegółowe kategorie i słowa kluczowe, które stanowią obiekt jego zainteresowania. Każdy nowy materiał napływający do serwisu jest przetwarzany przez filtr (autorstwa firmy Verity) i w przypadku zgodności z określonymi preferencjami kierowany do folderu danego użytkownika. Artykuły są przechowywane w bazie, natomiast do użytkownika trafia jedynie plik indeksu.

http://www.djinteractive.com
Hallmark Cards

Podstawą działalności tego serwisu jest wysyłanie elektronicznych i tradycyjnych kartek pocztowych z życzeniami oraz drobnych prezentów. Dlatego konieczna stała się presonalizacja jego zawartości. Ważną częś-cią tego serwisu jest kalendarz przypominający użytkownikowi o wszystkich świętach obchodzonych przez jego najbliższych. Po jednokrotnym wprowadzeniu przez użytkownika dat imienin, urodzin i innych uroczystości, system będzie z wyprzedzeniem o nich przypominał. Użytkownik może też jednorazowo wprowadzić adresy bliskich - wówczas umożliwi on automatyczny wybór danych adresowych.

http://www.hallmark.com
Hasbro Interactive

Ten wielki koncern zajmujący się produkcją gier i zabawek (m.in. Monopoly, Furby) uruchomił interaktywny serwis, by wspomagać działalność własnego działu marketingu.

Serwis składa się z wielu części, z których każda stanowi inną linię produktową Hasbro. Mają one różny interfejs i wygląd zewnętrzny. Jednak zarządzający całością serwisu system może tak wygenerować prezentowane strony, że użytkownik poruszający się po jednej z części (np. gier Microprose), przechodząc do innej, uzyska zbliżony wygląd prezentowanych stron.

http://www.hasbrointeractive.com